Szabadidős blog

A blogom a következő főbb témákról tartalmaz bejegyzéseket: túrázás, mászás(boulder), bringázás, fotózás, regények és talán egy kis IT.

Digitális fényképezés - I. Alapok

2010.02.10. 23:27 | hiking | Szólj hozzá!

Már egy korábbi bejegyzésembem említettem, hogy némi alapfokú tudással már rendelkezem a digitális fényképezéssel kapcsolatban. (Természetesen pusztán elméleti tudásról van szó) Mint általában minden témában, gyakran megesik, hogy a tanulási fázis elején összekuszálódnak fejben a fogalmak, mert elég sok új van belőlük. Úgy érezzük, hogy megértettük amit tanultunk, később viszont elkezdjük összekeverni.

Most viszont találtam két cikket, ami remekül összefoglalja mind azt amit eddig megtanultam, és szerintem ezeket nagyon jól meg kell tanulni. Elég tömör, és jól magyaráz a két cikk. Ime:

Mert azért van mit össze keverni. Például, amikor azt hittem, hogy már pontosan mit jelent az ISO, és mire jó, mikor kell kicsit, mikor nagyobbat, és kb mekkora az én gépemnél az az érték, ami még elfogadható (400), akkor elkezdtem a záridővel és a blendével kapcsolatos exponálás megváltasztásával foglalkozni. Az ISO-ra már nem is gondoltam csak arra, hogy mostmár tudom, miért nem elég jók a túrázós képeim. Az a bajom velük, hogy a mélységérzet szinte nulla, ami tájképeknél, hegyeknél jól jönne..De mostmár tudtam, hogy szűk rekesszel lehet orvosolni a dolgot, csak figyelni kell arra, hogy így nagyobb záridővel kell dolgozni. A szűk rekesznek (blende) köszönhetően már jobban vissza lehet adni a mélységét a képnek. Sajnos az enyém max F8-at tud, de azért meglátjuk mire elég ez. Az oka, röviden (mert csak így tudom :P) az, hogy szűk blendével nagyobb távolsági tartományban lesz éles a kép, ami jó mélységérzett ad a képnek. Tágabb blendével szűkül a távolsági tartomány ami éles, egészen nyitott blendével csak az lesz éles amire fókuszáltunk, a háttér, és előtér homályba vész.(Kicsit részletesebben lentebb...)

Az is régi vágyam volt, hogy tudjak úgy kiemelni egy témát, hogy a hátteret elhomályosítsam. Azt hittem erre jó az ISO, de mostmár pár napja tudom, hogy ehhez nagyobb rekesszel kell dolgozni (>F5) és rövidebb záridővel (<250), durván. Amikor ezeket kezdtem jól megérteni, és megértettem, hogy a 250 az egy másodperc 250-ed részét jelenti, - tehát minél nagyobb a szám annál rövidebb a záridő - és a rekesznél az F8, F11 ... és az egyre nagyobb szám jelenti az egyre szűkebb rekeszt, azt hittem, hogy ez egyszerűbb mint gondoltam. Igen, csak akkor olvastam az auto fókuszról (AF), hogy ennek mennyi típusa van. Még most is keverem némelyiket. Aztán olvastam a fénymérésről, és fajtáiról. És ezeket nem elég tudni, hanem kapásból vágni kell, hogy ahhoz amit le akarok fényképezni, melyik a megfelelő (multi, spot, avg...). Majd újból előjött az érzékenység (ISO), újból elolvastam róla valamit, és rájöttem, hogy már teljesen elfelejtettem, és elkezdtek a fejemben az egyszer megtanult dolgok keveredni. Na akkor találtam ezeket a cikkeket, és most elolvasom őket újra, és újra, ha bizonytalanná válok.

Már csak jó idő és szabadidő kell, hogy mehessek gyakorolni. Azt hiszem elsőre nem full manual módban (M) gyakorlok, hanem azokban a módokban amikor csak a rekeszt, vagy csak a záridőt lehet változtatni. Most ott tartok, hogy a gyújtótávolság fogalmával ismerkedek, és a fénymérést kellene még egyszer átolvasni.

Címkék: rekesz iso fénymérés exponálás záridő blende

A bejegyzés trackback címe:

https://hiking.blog.hu/api/trackback/id/tr741748115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása